Saturday, February 24, 2018

بهترین موزه­ های ترکیه


تاریخ غنی ترکیه که شامل دوره­های تاریخی و امپراتوری­های مختلفی می­شود در موزه­های متعدد این کشور به نمایش گذاشته شده است. از موزه­های بزرگ استانبول تا موزه­های کمتر شناخته شده ترکیه در گوشه و کنار این کشور می­توان شاهد اشیای تاریخی و آثار هنری بود که هر یک بخشی از تاریخ این کشور کهن را منعکس می­کنند. در ادامه قصد داریم تعدادی از این موزه­ها را در تورترکیه به شما معرفی کنیم.
1. موزه باستان­شناسی افه ­سوس
بعد از اینکه از ویرانه ­های باستانی شهر یونانی افه­ سوس در نزدیکی کوش ­آداسی بازدید کردید باید به یکی دیگر از جاذبه­ های گردشگری شهر کوش ­آداسی به نام موزه­ باستان­شناسی افه ­سوس سر بزنید. این جاذبه گردشگری محل نگهداری تعدادی از آثار باستانی، اشیای هنری و دست ­سازهای کشف شده در شهر باستانی افه ­سوس است. در 
تور کوشآداسی خود بازدید از این موزه را فراموش نکنید تا با جنبه­ های متفاوت از تاریخ ترکیه آشنا شوید.
2. موزه شکیب سابانچی
این موزه یک مانسیون بسیار زیبا است که به خانواده مشهور سابانچی تعلق دارد و از آنجا می­توانید یک منظره زیبا از تنگه بوسفر را نیز مشاهده کنید. موزه شکیب سابانچی محل نگهداری تعدادی از مشهورترین اشیای تاریخی شهر استانبول است. در میان آثار هنری این مجموعه نفیس می­توانید به تماشای تابلوهایی از نقاشان مشهوری نظیر رودین، پیکاسو، مونه و آنیش کاپور بپردازید.
3. موزه موزاییک زیوگمه
موزه موزاییک زیوگمه بزرگترین موزه تخصصی جهان در مورد موزاییک، سرامیک و کاشی است. این موزه بالغ بر 1700 متر مربع مساحت دارد و محل نگهداری زیباترین کاشی­های تاریخی جهان است. موزه موزاییک زیوگمه در شهر غازی عینتاب قرار دارد و به عنوان یکی از مهم­ترین جاذبه­ های گردشگری این شهر شناخته می­شود. از مشهورترین آثار هنری که در موزه موزاییک زیوگمه نگهداری می­شود باید به کاشی دختر کولی اشاره کرد که در یکی از اتاق­های تاریک این موزه به نمایش عموم گذاشته شده است.
4. موزه استانبول مدرن
استانبول به سبب میزبانی از هنر مدرن و موزه­هایی که به حمایت از آثار هنری تجددگرایانه ترکیه می­پردازند مشهور است. یکی از این موزه­های مهم، موزه استانبول مدرن است که در آن به نمایش تعداد زیادی از آثار مدرنیستی جهان، ترکیه و مناطق محلی این کشور پرداخته شده است. اگر به هنر مدرن علاقه دارید بازدید از این جاذبه گردشگری متفاوت شهر استانبول را فراموش نکنید.
5. موزه مولانا
برای ما ایرانیان مولانا یکی از شناخته­شدن ترین شخصیت­های فرهنگی، هنری و تاریخی است. هر ساله ده­ها هزار نفر از دوست داران مولانا از ترکیه، ایران و سایر نقاط جهان برای زیارت مقبره این شاعر بزرگ به شهر قونیه سفر می­کنند. در مسافرت به شهر قونیه علاوه بر زیارت مقبره مولانا می­توانید به موزه­ای که به این شخصیت بزرگ و آثار او تعلق دارد بروید و از جاذبه­ های فرهنگی، هنری و گردشگری آن بازدید کنید.
6. کاخ­ موزه وپکاپی
این کاخ برای بیش از 400 سال محل اقامت سلاطین امپراتوری عثمانی بوده است. کاخ تاپ­قاپی در سال 1453 میلادی ساخته شده است و به حقیقت یکی از شگفت­ انگیزترین جاذبه­ های گردشگری در سراسر شهر استانبول است. در تور استانبول خود می ­توانید با بازدید از این موزه تاریخی با سبک زندگی سلاطین بزرگ عثمانی، آثار تاریخی به جا مانده از حکومت طولانی آنان و همچنین آثار هنری که توسط این پادشاهان قدرتمند جمع­آوری و نگهداری می­شده است بازدید کنید.
7. موزه سرمدرن
این موزه مدرنیستی در محوطه یکی از ایستگاه­های قطار شهر آنکارا و پایتخت ترکیه ایجاد شده است. بسیاری از شهروندان ترکیه که به هنرهای زیبا علاقمند هستند این موزه را در میان یکی از امکان مورد علاقه خود طبقه­بندی کرده­اند. البته جذابیت­های این موزه محدود به شهروندان ترکیه نیست، هر ساله صدها هزار نفر از گردشگران خارجی نیز از آثار هنری این مجموعه نفیس که به عنوان یک جاذبه گردشگری مدرن شناخته می­شود بازدید می­کنند.
8. ایا صوفیه
مسجد ایا صوفیه برای قرن­ها به عنوان کلیسای جامع امپراتوری بیزانس در شهر قسطنطنیه مورد استفاده قرار می­گرفت. پس از پیروزی امپراتوری عثمانی بر امپراتوری بیزانس نه­تنها نام این شهر به به استانبول تغییر یافت، بلکه مهم­ترین بنای تاریخی این شهر کاربری خود را از کلیسا به مسجد تغییر داد و در طول زمان با اصلاحاتی که در ساختمان آن صورت گرفت به شکل امروزی درآمد. امروزه مسجد ایاصوفیه در بخشی از مجموعه خود به نگهداری از تعداد زیادی از آثار باستانی شهر استانبول می­پردازد به گونه­ای که بازدید از آثار داخل این مسجد به اندازه چشم­انداز بیرونی این جاذبه گردشگری به یک تجربه هیجان انگیز برای گردشگران شده است.
9. موزه پرا
موزه پرا در ساختمان هتل بسیار مشهور بریستول شهر استانبول قرار گرفته است. این موزه محل نگهداری و نمایش تعدادی از مهم­ترین و زیباترین آثار هنری است. موزه پرا در کنار کاربری موزه در مناسبت­های مختلف میزبان جشنواره­ها و نمایشگاه­ های هنری و فرهنگی متعددی است که باعث می­شود هر ساله تعداد زیادی از گردشگران از این جاذبه گردشگری زیبا بازدید نمایند.

No comments:

Post a Comment